Fa
aproximadament deu dies que l’ONCE ha rebut el premi “Principe de Asturias a la
Cooperación” i segons ens informen els mitjans de comunicación això suposa un reconeixment a“ aquellos cuya labor contribuya de forma relevante a la
defensa de los derechos humanos, al fomento de la paz, de la libertad, de la
solidaridad, de la protección del patrimonio y, en general, al progreso de la
humanidad". El mateix director general de la’ONCE, Ángel Sánchez, posa de manifest
que este premi és un "reconocimiento a muchos hombres y mujeres que
durante 75 años se han dejado la piel en un proyecto de integración, en buscar
un espacio donde quepan todos, donde todo sea posible".
Efectivament que
hi ha hagut molta gent, molts professionals, pedagogs i mestres que han
cregut en este projecte. Però uns anys abans que l’insurrecte General Franco
creara per decret l’Organització Nacional de Cecs , corria el mes de
desembre de 1938, ja hi havia un bon grup de professionals que lluitaven per
que els invidents aconseguiren el que hui s’anomena inclusió social, allò que
va més enllà de la normalització i de la inclusió.
Estic fent
referencia a aquells professionals ,
mestres i metges que baix l’emparament de la democràcia, amb una actitud
europeista i un compromís decidit per aconseguir que els cecs pogueren valdre’s
per ell mateixa, no se’ls reconega ni se’ls tinga en cap consideració.
Són 75 anys els que han passat des que es va crear l'ONCE, però abans ja en 1933 hi havia un projecte educatiu,
professional i integrador per part de D. Gregoria Hernández de la Herrera i tot
un equip de professors, músics, metges i infermeres que cregueren en una
educació i formació dels invidents que havia de fugir d’aquella concepció
asilar i assistencial per introduir d’altra de caràcter educativa, formativa i
pedagògica a la volta que mèdica. Era un projecte amb el recolzament del
Ministeri d’Instrucció Pública i per
tant del govern legítimament sorgit de les urnes.
Es tractava d’un
projecte educatiu basat en la coeducació, en la graduació de l’ensenyament i sobretot
en la integració sociolaboral. Crearen una escola de pàrvuls, una escola
d’ensenyament primari, una escola de treball i aprenentatge, una escola de
musica, una escola de massatges i una secció per a carreres lliberals.
Disposaven d’un laboratori de “Psicotècnia y Orientación laboral”, organitzaren
cursos de formació i com d’altres mestres i professionals aprofitaren les
pensions de la Junta de Ampliación de Estudios per a formar-se a Europa
juntament amb Jean Piaget, per exemple. Disposaven d’una policlínica i tot un
equip de meteges i infermeres per que el projecte fora vist des d’Europa com a
modèlic.
Però la guerra
va fer que aquell projecte fora una altra il·lusió perduda, aquell projecte que
es volia repetir a la resta de l’estat, va patir les conseqüències de la guerra
i la victòria de l’exercit insurrecte. Va suposar el que els responsables
conscients de que romandre a Chamartin de la Rosa, Madrid, era un risc per a
les vides dels més de cent invidents que tenien baix la seua responsabilitat, decidiren
marxar a Ontinyent per continuar aquell projecte innovador .
Una volta
finalitzada la guerra molts dels professionals, mestres, metges i músics foren
depurats, separats de les seus tasques davant del Col·legi Nacional de Cecs de
Madrid. Aquelles propostes pedagògiques modernes i d’inclusió sociolaboral es varen oblidar per que feia olor a República. El
treball amb els invidents , valga la paraula, passava per la foscor de la
llarga nit del franquisme. Hui 75 anys després ningú fa cap menció a aquells
que cregueren amb una treball científic, educatiu , mèdic i pedagògic envers
els cecs. Tot i que allò que iniciaren aleshores, en l’actualitat és una
realitat.
Es tracta de
reconèixer a aquells homes i dones que com molt be diu el Director General de
l’ONCE, D. Àngel Sánchez, també treballaren per la integració i inclusió
educativa i social dels invidents i que ara ningú sap qui són. He cregut recordar a cada un dels homes i dones que vingueren a
Ontinyent durant la guerra i continuaren amb eixa tasca iniciada a Madrid. Després foren depurats, patiren la repressió
franquista per defensar una integració basada en la coeducació, en
l’ensenyament graduat, laic i sobretot amb una inclusió social i laboral que
anava més enllà de la venda del “cupon de la ONCE”. Eixos homes i dones foren:
1.Gregorio Hernández de la Herrera.Director
2.Maria Arroquia Torres. Cap
d’Internat
4.Marcos Hernández Matas. Professor
5.Mariano Fernández Gómez. Professor
6.José Plata Gutiérrez. Professor
7.Francisco Plata Gutiérrez Professor
8.Luis Anton Sáez de la Maleta .Professor
9.Rafael Rodríguez Albert. Professor
10.Feliciano Sánchez Saura. Professor.
11.Domingo Munuera Morosoli. Professor.
12.Maria Luisa Garcia Sainz Professora
13.Rosario Contreras Caballero . Professora
14.Margarita Pérez Ruiz. Mestra
de taller
15.Alfonso Garcia Fernández. Funcionari administratiu i habilitat
16.Alberto de San Roman Rouyer . Funcionari administratiu i secretari
17.Agapito Ruano Escolar. Porter
19.Alfonso Cruz Carrasco. Metge
20.Luis Munuera Morosoli. Metge
21.José Aragonès Artells. Ajudant d’internat
22.José Alonso Espiga .Ajudant
d’internat
23.Carmen Viera .Ajudant
d’internat
24.Francisca Viera. Ajudant
d’internat
25.Paula Álvarez Arcones. Economa
26.Emília Garcia González . Subeconoma
27.Teresa Vidal Cendra. Infermera
28.Pilar Sánchez Zuñiga Cuinera
29.Juliana Morales de la Asunción. Serventa
30.Modesta Gonzalo Asensio.Serventa
31.SantiagoSalido Garcia . Xofer
A més a més, no
es tracta de explicar les coses sinó de poder vore com allò va ser una realitat
i que millor per poder-ho aconseguir el visualitzar algunes d’aquelles propostes
fotografiades en el que hui seria un pamflet publicitari . Eixes fotografies
ens permet analitzar una realitat congelant, una fragment d’espai i de temps
convertit en un text plàstic de manera que la nostra mirada queda a la volta
impregnada d’un instant que va succeir fa més de 75 anys i que ara te un gran
valor en el nostre estudi i reconeixement d’aquella vella il·lusió perduda.
Clar que hi ha una intencionalitat en la realització d’estes fotografies, clar
que es volia difondre els avanços en l’educació i atenció dels invidents, clar
que sí. Si no fora així tampoc compliria els seus objectius. Si algú vol
conèixer un poc més el que estic dient, sols cal anar al document en qüestió ja
que gràcies a internet, es pot consultar accedint a la següent pàgina http://www.bibliotecavirtualmadrid.org/bvmadrid_publicacion/i18n/consulta/resultados_busqueda.cmd?posicion=2&autor_numcontrol=&materia_numcontrol=&forma=ficha&id=22541.
Està el llistat de tots els professionals homes i doens
Està el llistat de tots els professionals homes i doens
No voldria fer
més extens este xicotet homenatge a tots i totes les persones que lluitaren per
un projecte educatiu innovador i que han quedat en l’oblit.
En Dialnet podreu trobar la comunicació que vaig presentat a Pamplona en 2009.
dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2962639.pdf
Comentaris