CAL RECORDAR





La història escrita pels vencedors establia que la Guerra Civil Espanyola va finalitzar el dia 1 d’abril de 1939, ara fa 75 anys. La veritat siga dita la Guerra Civil no finalitzar fins que el dictador va morir el 20 de novembre de 1975 La guerra Civil va durar 36 anys. El setembre del mateix anys encara es varen produir afusellament i en 1976 encara es va celebrar “El desfile de la Victoria”. La guerra va finalitzar per als vencedors, però els vençuts durant tots estos anys varen sofrir els efectes de la guerra, patint la mort, la persecució, la presó, l’assassinat, la depuració, l’exili....
Durant els quasi quaranta anys de dictadura es varen desplegar tot un seguit de mesures polítiques, socials, educatives, religioses per legitimar, per justificar l’alçament militar. Deslegitimant el projecte republicà s’aconseguia legitimar el règim polític, que pretenia, fins i tot des de l’àmbit de la quotidianitat, arribar al màxim control de la societat.
Després amb la transició va jugar un paper important l’oblit per tal d’aconseguir i consolidar justament aquella democràcia contra la que va lluitar el general Franco. Són moments, com apunta Alberto Reig Tapia en que la funcionalitat política de l’oblit permet canviar el discurs al voltant de la guerra civil per consolidar la democràcia. Amb arguments de com “que no ha de tornar a passar”,” tant de mal va fer un bàndol com l’altre” es va pretendre oblidar la història, els orígens de la guerra civil, els fets propis de la guerra civil i les seues conseqüències.
Es tracta ara de fer memòria i recordar, sols recordar allò que es va impedir es desenvolupara, ara fa 75 anys . Cal recordar que al finalitzar la guerra civil es va eliminar la democràcia i amb ella els principis constitucionals que la sustentava. Un d’ells era la protecció a la infància. Justament la Constitució de 1931 feia seu allò que establia la convenció de 1924 de la Societat de Nacions en la que es va adoptar la Declaració de Ginebra, un text històric on es reconeix i afirma per primera vega, l’existència de drets dels xiquets i xiquetes però també la responsabilitat dels adults cap a ells. Alguns diran que són coses de la casualitat però cal recordar que la Constitució de 1978 també es dedica un article a la protecció a la família i infància amb la diferencia que la l’actual està signada per un rei i pertany a una democràcia monàrquica i no republicana.
Cal recordar que durant al guerra civil ,conscients de la vulnerabilitat dels xiquets i xiquetes, el govern de la II República va encetar una mesura de protecció per a aquells que vivien en zones on el conflicte bèl·lic podia posar en perill les seues vides. Va fer efectiu aquell principi constitucional que abans s’ha mencionat. En aquells moments Ontinyent va ser una de tantes ciutats i pobles del mediterrani on es varen fer realitat estes mesures de protecció a la infància.
Cal recordar que en aquells moments homes i dones d’altres països recalçaren la política de protecció a la infància durant la guerra. Igual que en l’actualitat molts de nosaltres participen en companyes solidaries envers els infants que estan patint els efectes de la guerra. Per tal d’evitar estes conseqüències tant desastroses i conscienciar a tothom dels efectes de la guerra sobre les vides dels infants, estos homes i dones recolliren els dibuixos d’aquells xiquets i xiquetes evacuats en les diferents colònies, on expressaven de forma gràfica, innocent i sincera, quina era la seua visió de la guerra. En 1938 es va publicar un llibre amb pròleg de Aldous Huxley, famós per escriure aquell llibre anomenat “Un mundo feliz”
Cal recordar quin va ser el tracte i el propòsit del dictador envers dels fills i filles d’aquells que defensaren la legalitat democràtica. Amb eixe intent de legitimar el règim totalitari de la mà d’Antonio Vallejo Najera, Cap del Servei Psiquiàtric de Franco, es volia demostrar que els desafectes al regim i partidaris de la igualtat social i política patien inferioritat mental, al temps que el règim democràtic estava pervertit, promovia el fracàs social i les polítiques públiques afavorien el ressentiment.[1]
Cal recordar les afirmacions el propi Vallejo Najera que defensa i justifica la pèrdua dels cognoms d’aquells que foren fills dels traïdors de la Pàtria, una bona justificació per a les adopcions il·legals tan conegudes i posades en pràctica durant la fosca i llarga nit del franquisme:
“Otros perderán la libertad, germinaran durante años en prisiones, purgando sus delitos, en trabajos forzados, para ganarse el pan y legaran a sus hijos un nombre infame; los que traicionaron a la Patria no pueden legar a la descendencia apellidos honrados”[2]
El fills dels empresonats foren internats en diferents centres amb la conseqüent pèrdua de tutela, emparats per l'església i Auxilio Social. I no parlem dels desapareguts, dels desterrats, dels mestres i funcionaris depurats, dels empresonaments, dels treballs forçats, de tantes i tantes calamitats que cada any per l’1 d’abril es celebrava baix l’emparament de l’exercit, l’església i una societat adoctrinada, on des de l’àmbit educatiu, es pretenia socialitzar amb valors excloents
Cal recordar que amb la fi de la Guerra Civil no tots els xiquets i xiquetes tingueren l’oportunitat d’accedir a tots els graus de l’ensenyament. La constitució de 1931 establia que la manca de recursos econòmics no devia ser un impediment a l’ensenyament , sinó les capacitats de cada un. A més a més l’educació deixava de ser laica, però també deixava de tenir el treball l’eix de la seua activitat metodològica i deixant d’inspirar-se en els models de solidaritat humana per a recuperar, l’autoritarisme del mestre, allò de “la letra con sangre entra” i la socialització política de tots els alumnes d’acord amb els principis del “movimento”.
Tot açò s’ha de recordar sense cap altra intenció d’accedir al coneixement com a font de progrés i maduresa, fent front a la cultura del silenci i la desmemoria. Fer memòria contra l’oblit sobre fets i esdeveniments suposa fer valoracions, per contra, sinó actuarem així, estaríem fent una simple cronologia dels fets, dels successos. Es tracta d’analitzar, interpretar i valorar els esdeveniments que s’han volgut manipular baix l’emparament d’un consens polític per garantir la restauració de la democràcia. Sempre que recordem mai hi haurà oblit i esdevindrà en memòria que caldrà explicar.
Jo no he vist les morts de ràbia, de fam, ni al front ni a les presons. No ho he vist però m’ho han contat, amb por, diu Raimon.
[1] BOSCH FIO El, . FERRER PÉREZ, V .A. i NAVARRO GUZMAN,C.:La psicología de las mujeres republicanes según el Dr. Antonio Vallejo Nájera. Universitat de les Illes Balears en REVISTA DE HISTORIA DE LA PSICOLOGÍA Publicacions de la Universitat de València 2008, vol. 29, núm. 3/4 (octubre) 35-40
[2] VINYES. R, ARMEGONU,M. I BELIS, R.: Los ninos perdidos del franquismo. Plaza y Janes. Madrid 2002. També es pot visonar el documental que du per nom “Els nens perduts del franquisme” de TV3”





Comentaris