Presentació del Llibre El Col·legi Nacional de Cecs. De Madrid a Ontinyent.(1936-1939).

En una vesprada plena d'actes culturals i lúdics es va presentar el llibre en la seu de l'associació de veïns El Llombo. Malgrat els entrebancs de compartir horaris amb d'altres ofertes la resposta per part de la gent va ser magnifica. La seu estava plena , eren més de cent persones les que allí es varen reunir.  
Les intervencions de Mª Carmen Agulló i Beatriz Rodríguez no deixaren a ningú decebut. Com deia un amic al finalitzar l'acte " és que teniem dues dones de molt de nivell". Efectivament tant Mª Carmen Agulló com Beatriz aconseguiren encisar al públic present. Hi hagueren paraules de reivindicació, que tots els present varem subscriure. En aquell dia a Madrid hi havia una manifestació en contra de la violència de gènere.
Mª Carmen va reivindicar el reconeixement de dues persones compromeses en l'educació de les persones amb ceguesa i que injustament foren negades pel franquisme. Una d'elles va ser afusellada, el cos de Sidonio Pintado Arroyo encara roman desaparegut. (http://www.revistacambrils.com/index.php?c_noticia=268).
Rafael Rodríguez  Albert també va ser recordat tant per la seua filla Beatriz allí present. La meua intenció , crec que ho varem aconseguir, era que Rafael Rodríguez Albert fora recordat i almenys retre-li un menut però sentit homenatge. A més amés, aprofitant la presència de dos regidors de l'ajuntament d'Ontinyent  es va llançar la proposta de recuperar la memòria de compositor i mestre Rafael Albert en qualsevol espai urbà de la ciutat d'Ontinyent.
A la presentació vingueren Enric Llin President de la Delegació Territorial de la ONCE en la Comunitat Valenciana i Jose Maria Vives catedràtic de Musicologia i Cap del departament de Musicologia i Pedagogia del Conservatori Superior d'Alacant i acadèmic numerari de la Real Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles de València.

Aquesta va ser la meua intervenció:
Conèixer el passat és una tasca difícil, sobretot quant forma part de la col·lectivitat i encara roman en la memòria de molts. S’ha de conèixer el nostre passat i els esdeveniments que formen part de la nostra historia ressent, de la que son protagonistes persones anònimes. Persones del carrer, sense cap tipus de significació, però protagonistes, que no figuraran en els grans llibres d’història, contribuint en la recuperació eixa memòria que és de tots.
S’ha posar damunt la taula i explicar-ho, per comprendre i conèixer un poc més el nostre passat, en este cas traumàtic i dolorós, sobretot quan hi ha circumstàncies extremes que afecten a la vida de les persones .
El treball que ara presente intenta abrasar un aspecte molt concret del paper que va jugar la ciutat d’Ontinyent durant tot el conflicte armat; la de ser una ciutat de reraguarda on els evacuats i refugiats trobaven un espai per a viure amb certa tranquil·litat. Però també s’intenta mostrar com i de quina manera afecta i s’assumeix la presència de població civil evacuada i refugiada, parant especial atenció amb la població infantil i més concretament amb xiquets i xiquetes que estaven escolaritzat al Col·legi Nacional de Cecs de Madrid. També ens fem una idea de les vivències d’aquells infants i adolescents que estigueren durant els tres anys de guerra a terres ontinyentines.
La Guerra Civil Espanyola va ser un conflicte armat on el concepte de guerra total va ser una realitat, es va posar en pràctica tota una estratègia bèl·lica, per part d’Alemanya i Itàlia, aplicada després, durant la II Guerra Mundial. La guerra ja no sols es produïa en els front de batalla si no que arribava a les ciutats i afectava a la població civil.
El bombardeig de nuclis urbans i l’atac a la població civil va ser un element comú que va definir este conflicte armat. Es bombardejava Madrid, Barcelona, València, per citar ciutats importants. D’altres mes menudes i properes com Gandia, Alcoi i Xàtiva patiren les conseqüències de les bombes enemigues. Afortunadament la ciutat d’Ontinyent no va ser bombardejada 
Estos fets provocaren la fugida de població civil cap a zones més segures on poder refugiar-se. Eren moments difícils on la casa quedava destruïda, on morien veïns, amics, germans, pares i mares. Els homes amb edat per combatre marxaven al front, on de nou morien pares, fills i germans. Es posava de manifest la disgregació i desetructuració de la família, els nuclis familiars quedaven trencats per sempre provocant que molts infants es quedaven orfes.
La resposta del Govern de la República va consistir en encetar tot un seguit de mesures de protecció envers els infants i per extensió a la resta de població evacuada amb la col·laboració de partits polítics, sindicats, entitats i organismes internacionals. L’objectiu comú de tots era garantir la seguretat i les vides de la població civil, però sobretot la dels infants.
En el cas de la protecció i atenció dels xiquets i xiquetes evacuats, va ser el mateix Ministeri d’Instrucció Publica i Sanitat qui va crear les mesures oportunes. La seua intenció era garantir que els xiquets i xiquetes en edat escolar continuaren assistint a l’escola, aportant-los d’allà on el conflicte armat posava en perill les seues vides. És així que va desenvolupar dues modalitats d’acolliment; el col·lectiu en colònies i el familiar.
Com s’ha dit abans ,el fet que a la capital de la Vall d’Albaida no va patir cap bombardeig ni acte bèl·lic va fer que molts desplaçats trobaren a Ontinyent un lloc tranquil i segur.
Però el que ara  ens ocupa és la presència dels xiques i xiquetes que, provenint d’altres indrets, vingueren a Ontinyent fugint de les bombes.
A partir del conjunt de consideracions exposades, el nucli central del treball gira al voltant del Col·legi Nacional de Cecs de Madrid, el qual es trasllada a la ciutat d’Ontinyent durant els tres anys de guerra civil. Emprant una descripció cronològica coneixem no sols el CNCM com a institució, sinó també com una proposta i iniciativa pedagògica, centenària, que tria les terres ontinyentines per continuar el seu projecte educatiu i social envers les persones cegues.
Primerament es fa una xicoteta ressenya històrica dels orígens del centre educatiu per a després prendre atenció a la dècada dels anys trenta. La descripció abraça qüestions educatives, sense perdre de vista tot el desenvolupament dels serveis pedagògics i mèdics, amb tota la seua vessant organitzativa, tant acadèmica com administrativa.
Destacar la influència de les beques de la "Junta de Ampliación de Estudios" en la mateixa institució educativa dedicada a la formació tant escolar com professional dels cecs. El Col·legi Nacional de Cecs de Madrid  pretenia modernitzar l’atenció educativa, mèdica i social de les persones que patien ceguesa, interessos de renovació, innovació educativa, cultural i europeista compartits amb la "Junta de Ampliación de Estudios"
Continuant amb este recorregut arribem a l’evacuació del Col·legi Nacional de Cecs de Madrid, essent Ontinyent, com s’ha dit, el espai geogràfic que troben mes idoni per a evacuar als alumnes.
En estos moments Ontinyent, es converteix en una ciutat de rereguarda, sobretot pel que fa al suport i acolliment de la població evacuada i refugiada. Son moments difícils per a tots, la ciutat s’ha d’adaptar a l’increment important de població com a conseqüència dels desplaçats de guerra.
Des del primer moment, el Col·legi Nacional de Cecs, va iniciar amb normalitat les seues activitats docents i formatives, al temps que va haver d’incorporar una funció més; la protectora. S’havia de garantir la vida de tots els xiquets i xiquetes amb ceguesa i que en el moment d’iniciar-se la Guerra Civil Espanyola, estaven matriculats al Col·legi Nacional de Cecs.
Es així com arriba la fi de la guerra i s’ha de tornar a Madrid. Arriba l’hora de les depuracions, de les detencions i de l’angoixa per no saber el que podia passar. Professors i metges havien de ser depurats, els alumnes tornar a Madrid per reiniciar una nova vida, amb o sense la família
Les coses canvien de forma radical en tots els sentits, tota referència a l’època republicana desapareix i s’implanta un nou sistema polític, un nou ordre i per tant un nou sistema educatiu. La dictadura de Franco vorà en l’educació, un element important per poder legitimar el seu ideal polític, establint un fort lligam amb l’educació religiosa. L’escola es el lloc ideal per poder fer realitat este objectiu, essent el Col·legi Nacional de Cecs, una mostra més del que estem dient.
En este recorregut cronològic, s’inclouen, per un costat elements quantitatius acompanyats d’altres més qualitatius. Centrant-nos en estos últims, es tracta de les impressions, experiències i reflexions de persones, aleshores xiquets i xiquetes, els quals també ens aporten elements importants per conèixer com es va desenvolupar aquell conflicte i com va afectar a la població civil, però sobretot els infants.
Afortunadament hem pogut recuperar les experiències, vivències, i fins i tot sensacions, preocupacions i temors dels que patiren el desplaçament forçat. Tal volta estos testimonis poden estar influenciats pel record d’una persona adulta que reviu, recorda i analitza un bon grapat d’anys després.
Afortunadament ,tres d’estos xiquets ens han aportat tot un seguit d’experiències i vivències que ens ajuden en la nostra investigació. Aquells xiquets i xiquetes, són Alfredo Díaz Donate i la seua dona Hermínia Álvaro Suárez.
Malauradament Ricardo Fombuena Vidal ens va deixar en 2012. Gràcies a ells tenim coneixement directe de la seua experiència a Ontinyent com a xiquets evacuats, ens  expliquen, relaten el que visqueren, des d’una òptica, des d’una perspectiva completament diferent i que a la volta, crec, més enriquidor. Dos d’estos tres xiquets, patien en aquell moment una dificultat afegida; Alfredo Díaz Donate no tenia capacitat de visió mentre que la seua dona Hermínia encara conservava restes de visió. Pel contrari Ricardo Fombuena Vidal, fill d’una de les infermeres del col·legi, era vident.
Pot ser que per la seua ceguera, Alfredo Díaz Donate i Hermínia Álvaro Suárez mostren certa facilitat i habilitat a l’hora explicar-nos les seues vivències, experiències i records. Gràcies a la memòria sensorial, han desenvolupat una capacitat especial per explicar-nos allò que varen escoltar olorar, tocar i tastar. Es així que a partir dels seus testimonis s’ha intentat plasmar en un anàlisi més qualitatiu, ple de carrega humana, d’ignorància, pròpia d’un xiquet que se’l enduen per a que no tinguera la mala fortuna de morir baix els efectes de les bombes, com desgraciadament patiren d’altres xiquets.
No desmereix l’aportació de Ricardo Fombuena Vidal, persona, que gràcies a la seua capacitat d’anàlisi i narrativa del que va viure, hem pogut obtenir aquelles impressions d’un xiquet que marxa de Madrid corrents i fugint de les bombes, i que sense que sa mare li explicara res, es veu damunt d’un tren sense destí conegut, però que li va proporcionar seguretat.
Cal afegir altra distinció en estes aportacions dels tres xiquets i és la que aporta Herminia amb una visió de xiqueta en aquell moment i de dóna ara. Podem conèixer així estes experiències des d’una triple vessant la de gènere, la de vident i la de invident
La separació d’un xiquet, conscient de les dificultats que suposa el retrobament amb la seua família, com conseqüència de la guerra, es viu de forma traumàtica i fins i tot manifestant conductes i comportaments tendents a evitar esta separació. Son molts els testimonis i les imatges de xiquets que en el moment de la seua separació dels seues pares, ens mostren uns rostres plens de tristor, angoixa i incertesa. D’això ens parlaran estes tres persones i contribueixen a recuperar la memòria d’aquells infants que patiren la guerra. Però també s’observa com lluny de les bombes, de la mort, eixa memòria recupera, retroba alegria, gratitud i consideració envers les persones i els llocs on varen romandre acollits. D’això també se’n parla, recuperant per sempre la memòria d’uns infants que són la veu de molts altres xiquets i xiquetes, que patiren la guerra o desafortunadament perderen la vida en aquell conflicte, negant-los l’oportunitat de créixer.
Incloem en el present treball el llistat de tots els xiquets i xiquetes refugiats a les colònies i com no el llistat dels xiquets i xiquetes que vingueren amb el Col·legi Nacional de Cecs. Però també els noms de les persones encarregades de la seua custodia, educació i manteniment mentre varen viure a Ontinyent.
Les fotografies utilitzades en permeten situar en el temps i en l’espai geogràfic amb l’objecte intencionat de mostrar-nos una experiència educativa innovadora i que renova la pràctica educativa dels cecs, però també ens mostren escenes personals i familiars d’una quotidianitat marcada per la guerra. Crec que les fotografies que es mostren en el text compleixen eixe objectiu i a la volta intenten  en la mesura de les possibilitat, posar cara a molts dels protagonistes d’esta història.
Per últim fer una especial menció al Professor, músic i compositor injustament oblidat Rafael Rodríguez Albert, alacantí, que també va romandre a Ontinyent durant els tres anys de guerra. Segur que si aqueta història duguera una banda sonora l’haguera composat Rafael Rodríguez Albert.
Be estaria que la ciutat d’Ontinyent recordarà la seua vàlua musical i humana, dedicant-li un carrer, plaça o passeig i per què no, llance la proposta que l’Ajuntament li atorgue, a títol pòstum, uns dels premis de l’edició del 9 d’octubre de 2016, amb el seu corresponent concert.
Tot seguit i ja per finalitzar he preparat un xicotet audiovisual, molt curt que visualitzarem tot seguit.
Moltes gràcies. 

https://youtu.be/MSMZmB7kKLA 

Les fotografies són de Cesc Biosca  https://cescbiosca.wordpress.com/


Comentaris